היום ייפתח במכללת ספיר שליד שדרות כנס "ממשבר לקיימות, עזה - שדרות" ליצירת מרקם חיים משותף בין פלסטינים לישראלים. אולם בעקבות החלטתו של ראש עיריית שדרות, דוד בוסקילה, לבטל את בואו לאירוע, עורר הכנס מחלוקות עוד בטרם החל. החלטתו של ראש העיר התקבלה לאחר שהארגון המזוהה עם הימין, "הפורום המשפטי למען ארץ ישראל", שיגר מכתב זועם על כך שארגונים אותם הוא מגדיר כשייכים לשמאל הקיצוני משתתפים בו.

בארגונים שישתתפו בכנס שיימשך ארבעה ימים, ושנוכחותם הכעיסה את "הפורום המשפטי למען ארץ ישראל", ניתן למצוא את עמותת "זוכרות", ארגון אונר"א ו"רופאים למען זכויות אדם". במכתב זועם ששלח הפורום נכתב כי "מכללה במימון ממשלתי, אל לה לתת יד לכינוסים פוליטיים חד-צדדיים מובהקים הנמצאים בקצה השמאלי הקיצוני של קשת הדעות בישראל. וזאת מבלי לאפשר לגורמים מאזנים לקחת גם הם חלק בשיח הציבורי שהמארגנים מבקשים לקיים"

לדברי מנכ"ל הפורום, נח אייל, "לכנס שותפים ארגונים פוסט-ציוניים מובהקים". בעקבות המכתב החליט ראש העיר שדרות דוד בוסקילה לבטל את בואו. "הסתבר לי שמאחורי ארגונו של הכנס עומדות עמותות ?לזכויות אדם' שלא בהכרח משקפות את האינטרסים של תושבי שדרות ועוטף עזה שחוו חוויות קשות במשך שנים ארוכות"

אולם בניגוד לבוסקילה, מוזמנים אחרים מתכוונים לבוא ולהשתתף בכנס. ראש המועצה האזורית אשכול, חיים ילין, מספר שכמי שגדל בדיקטטורה צבאית (ארגנטינה) הוא מבין את החשיבות שבהבעת דעות שונות. "ואף קיצוני לא משמאל ולא מימין יסתום לי את הפה".

"אני שמח להשתתף בכנס שעוסק בניסיון להסתכל בעיניים אחרות על הסכסוך", אמר ראש המועצה האזורית שער הנגב, אלון שוסטר. "אני דוחה את המכתב מכל וכל, המשתתפים בכנס ותחומי הדיון נמצאים בתחומי הלגיטימיות בשיח ובציבור הישראלי, ולכן קיבלתי באהבה את ההזמנה".

ממכלת ספיר נמסר בתגובה: עמדותיהם של כותבי המכתב לגיטימיות בדיוק כמו עמדותיהם של משתתפי הכנס החושבים באופן שונה מהם, כולם רשאים להשמיע את דבריהם בקמפוס באופן חופשי".

את הכנס מארגנים כמה גופים ובהם "קול אחר", "קולות בנגב", "מרכז חיים הרצוג לחקר המזרח התיכון והדיפלומטיה", "מכון הנגב לאסטרטגיה של שלום" ו"מכון הערבה".

 

14/2/2011