עמותת זוכרות מזמינה מתכננים ומתכננות לתהליך בניה של כלי תכנוני בנושא הנכבה ושיבת הפליטים הפלסטינים. בניית הכלי תעשה במסגרת קורס-סדנאי שיבחן את התפר בין הנכבה לבין עולם התכנון, ואת המצאות והיעדרות הנכבה בו. במהלך הקורס נסקור פרוייקטים קיימים של שיבה ונבנה כלי תכנוני בנושא שיבת הפליטים הנשען על עקרונות של צדק ופיוס לנפת חיפה.

הנכבה נוכחת בשיח הישראלי יותר ויותר, ואף בשדה התכנון ניכרות מגמות של הכרה במורשת הפלסטינית הבנויה, אך ההכרה בנכבה ובפליטים הפלסטינים כחלק מהעבר, ההווה והעתיד של המקום והמרחב שלנו הינה עדיין טאבו בתחומי התכנון השונים בארץ. תחום התכנון הוא אחד התחומים המשפיעים ביותר על עיצוב הסביבות המגוונות שבהם אנחנו חיים. מערכות התכנון בארץ הן אחד הגורמים המרכזיים שפועלים ופעלו למחיקת העדויות לחיים הפלסטיניים שהיו כאן עד 1948 וכן כאחד המנגנונים המשעתקים דיכוי ואפלייה של האוכלוסייה הפלסטינית בכלים ופרקטיקות תכנוניות הן בתוך תחומי הקו הירוק והן בשטחי הגדה ועזה. למתכננים/ות תפקיד מרכזי בהובלת תהליכי שינוי בחברה הישראלית בהכרה בנכבה ובקידום פתרון המושתת על עקרונות של צדק ופיוס ובניית פתרונות תכנוניים שיובילו ויושתתו על עקרונות אלו.

תכנית הקורס: הקורס ישלב למידה תאורטית ומעשית על הנכבה, כיצד השתנה המרחב מאז 1948 ועד היום, עקרונות תכנוניים קיימים וביקורת, היסטוריה והווה, עיר וכפר, דמוגרפיה, מיפוי ועוד.
נשאל שאלות כגון: ♦ כיצד הנכבה נמשכת? ♦ מהם הביטויים התכנוניים של הנכבה וכיצד זה משפיע על עיצוב המרחב? ♦ כיצד מדיניות התכנון הממסדית פועלת למחיקה, הדרה והפרדה של האוכלוסייה הפלסטינית?
♦ נעסוק בפרוייקטים תכנוניים שעוסקים בשיבת הפליטים, ונשאל מה התפקיד של מתכננים בקידום ותכנון שיבה?
♦ נבנה כלי תכנוני שיעסוק בנכבה ובשיבה לנפת חיפא.

הקורס-סדנא מיועד למתכננים/ות (אדריכלים, מהנדסים, מתכננים, מעצבים ועוד), הוא כולל 12 מפגשים בני שלוש שעות כ"א, אחת לשבוע בימי שלישי בין השעות 18:00 – 21:00 ויכלול גם סיור והרצאות אורח מגוונות.
הקורס יתנהל בעברית.
דרישות: מילוי שאלון וראיון קבלה, השתתפות בכל המפגשים, עבודה בקבוצות קטנות ובניית תוצר תכנוני.
תאריך פתיחה: 6.12.16. תאריך סיום: 21.2.17.
ריכוז והנחיית הקורס:  ד"ר הנאא חמדאן-סליבא / מתכננת ערים ואזורים | ד"ר רונאל טל-ברזילי / מתכנן תשתיות.
עלות הקורס: 350 ₪ למשתתפ/ת או לפי יכולת.
לפרטים נוספים והגשת מועמדות: עמיה גלילי, education@zochrot.org | 03-6953155.