5 מפגשים | 14.12.2015-11.1.2016 | ימי שני, 20:00-21:30 |  תל-אביב | מנחה: עמי אשר

הקורס יעסוק באירועי 1948-49, בדגש על עוולות שביצעו יהודים במהלך המלחמה ולאחריה. נביא עדויות בעיקר מראיונות עם לוחמים, מסמכים וצילומים ארכיוניים, וכן ממקורות מחקריים כדי לתת מענה לשאלות כגון: כיצד קרה שקבוצה יחסית קטנה של כמה אלפי יהודים הצליחה תוך זמן קצר יחסית לגרש 700,000 פלסטינים ולשנות באופן בלתי-הפיך את דמותה האנושית והפיסית של הארץ? מה נדרש לשם כך? מה נעשה כדי להנציח את המצב ולמנוע את שיבת הפליטים? האם ובאיזו מידה הדבר היה פרי תכנון, והאם שאלה זו בכלל רלוונטית? האם נהגו המנצחים היהודים אחרת ממנצחים אחרים במאה ה-20? מה הם הרגישו בעת ביצוע הפשעים, ומה הם מרגישים עכשיו? שאלות אלו ואחרות יעברו כחוט השני בחמשת מפגשי הקורס.

תכנית הקורס: במהלך הקורס נעסוק במגוון תכנים ושאלות, ביניהם: נציג רקע היסטורי על היישוב היהודי ונבנה את דמותו של הלוחם היהודי העתיד ליטול חלק בנכבה. נבחן מהם המאפיינים המשותפים לפעולות הגירוש במקומות שונים בנסיון לבנות "אבטיפוס" של גירוש מכפר או שכונה, וזאת כמענה לנטייה הרווחת להתייחס לכל מקרה לגופו כאילו אירע בסערת הקרב. נעסוק בשאלת התגובה היהודית, הן בזמן אמת והן בדיעבד, לפשעים שבוצעו, תוך התייחסות לחוויות השואה, וכן במשטר ההצדקות שפותח בקרב הלוחמים ומהווה כיום חלק בלתי נפרד מהמשטר הישראלי. נתמקד במקרה של יפו תוך התייחסות לשינויים האנושיים המרחביים שאירעו בה, למפגש של כובשים ועולים עם העיר הריקה למחצה, ולצלקות שהותירו תהפוכות אלו בנופיה.

מנחה הקורס, עמי אשר, הוא פעיל ותיק בזוכרות, העוסק בין היתר בגביית ראיונות ובמחקר ארכיוני. הוא מנחה סיורים ביפו המתחקים אחר העדויות לאסונה ב-1948. כמתרגם ועורך לשוני בעברית ובאנגלית, הוא עובד בעיקר עם עמותות ואקדמאים המעורבים בפעילות פוליטית. נשוי ואב לשניים, עמי פעיל גם בקהילת יד-ביד לקידום החינוך הדו-לשוני ביפו.

מקום: המפגשים יתקיימו במשרדי עמותת זוכרות, רח' יצחק שדה 34, קומה 4, חדר 400.
עלות: 150  שקלים או לפי יכולת | ניתן לשלם במשרדי זוכרות בצ'ק או במזומן, או באינטרנט באתר זוכרות. בתשלום באינטרנט נא לכתוב בהערות: עבור קורס.
להרשמה ופרטים נוספים: עמיה גלילי |   amaya@zochrot.org | 03-6953155.

Facebook Event